Анархизъм и поезия в "Една и съща нощ"
По принцип не обичам исторически
романи и е странно, колко много ми хареса този. В началото и с него тръгна
трудно, но след като свикнах с нестандартния стил на автора, ме грабна и
не можех да го оставя.
Романът „Една и съща нощ” ни
пренася директно в началото на XX
век, когато правителството на Кървавия професор е на власт, милитаризмът минава всякакви граници, а обществото е гневно и потънало в кръв. Това са
времена на политическо съперничество, безкрайна вендета и масови убийства, но и
времето, когато Гео Милев създава безсмъртните си произведения.
По онова време няма
безпристрастна политика, няма обективен поглед. Държавата е прекалено малка за
това. Всички се познават и всичко е лично. Раните от Първата световна война все още не са зараснали, а България продължава да кърви, но този път отвътре. Царят се е превърнал в карикатура върху цирков плакат, белят терор затяга примката, комунисти взривяват храмове, без-мислени убийци раздават смъртни присъди, а хора изчезват и никога не се завръщат:
Над цяла София тежали тежки облаци и веднъж Мила си помислила, че това не са облаци: помислила си, че това са душите на изчезналите през оная пролет хора, събрани на мълчаливо бдение там някъде горе - на прага между земята и небето.
Карастоянов улавия до
съвършенство атмосферата на конкретната епоха и я прехвърля върху страниците на
книгата. Без да задълбава в излишни описания, с няколко думи, ни отвежда
директно в момента на действието. Можех да
си представя Шейтанов, който върви по
тъмните улички с широкопола шапка и мушама. Или поетът, който с ръце в
джобовете рецитира стихове, а сянката зад него танцува под напиращата страст.
Образът на Шейтанов - този търсен номер едно в царството с име на дявол - е
същевременно силно индивидуален, но и типичен за българския революционер. Той
не е идеализиран, а ни е представен достоверно, такъв, какъвто може би е бил:
анархист, невярващ на правителството и отнел не един живот, но и смел и спокоен
човек, борещ се до последно за идеалите и вярванията си. Той е непреклонен и верен на себе си, дори пред дулата на пушките:
Мен - казал - не може да ме съдите. Мен - казал - или трябва да ме стреляте, или да ме пуснете.
Гео Милев е светлия лъч на
словото. Той няма нужда от пистолет, а само от думи. Думи, които полицейската
критика смята за по-опасни и от бомби. Трудно е да си независим писател в
България от онези години. Мислещите и самостоятелни хора никога не са
толерирани в тоталитарните държави и Гео не прави изключение. Дните му са
преброени и това най-добре е осъзнато от жена му Мила. В очите и проблясва
тревогата от неизбежното. Самия поет обаче се държи сякаш не го съзнава и до
самия край е уверен в правотата си.
Тук няма злодей, но ако има един
антигерой, то това е Никола Гешев. Но и той е просто жертва на едни смутни времена. Докато Карастоянов изграждаше портрета на
Гешев, в главата ми непрекъснато изплуваше спомена за полковник Ханс Ланда от "Inglourious Basterds". Никола Гешев е изобразен като студен и подреден бюрократ,
отвращаващ се от смъртта, но и безучастно гледа, как другите я причиняват. Презира анархистите, заради невъзможността да разбере тези изпълнени с хаос
души. Той е прозорлив и много умел в разпитите и е способен да изтръгне всяка истина. Това е човек, от когото всяка тоталитарна власт се нуждае.
Карастоянов създава незабравим
роман по един много необичаен начин. Той разказва края в началото, а след това
го разказва отново в последните страници. Понякога в скоби вкарва допълнителна информация,
която разяснява случващото се, но друг път няма нищо общо със сюжета, а
е нещо случващо се в момента на писане. Например: Във входа - прилеп...Странно. Но това не трябва да ни изненадва, защото то си го пише и на корицата - "Дневник на един роман". Дори главите от книгата вместо имена имат дати, но
не на годините на действието в романа, а от периода на написването му.
„Една и съща нощ” е сред
най-добрите романи на съвременна България. Не губете време, а го почвайте, защото времето лети и страхотно завива в нощта. А нощта е все една и съща.
Оценка: 5/5
Коментари
Публикуване на коментар