Предимствата на независимото кино

Под независимо или indie (independent) кино се разбират онези филми, които се произвеждат извън големите филмови студия. Обикновено инди филмите са със значително по-нисък бюджет от комерсиалните продукции. Понякога то се разпространява в големите кино салони, но основното място за разпространението им са фестивалите, поради което често са наричани и фестивални филми.

Най-големият фестивал, за независимо кино е Фестивалът Сънданс, който се провежда ежегодно през Януари месец в градчето Парк Сити в щата ЮТА. Филми, които са били част от неговата колекция са: Проклятието Блеар; Memento; Donnie Darko; Reservoir Dogs; the Winter Bones; Little Miss Sunshine; Moon; Me and Earl and the Dying Girl и др. През 2015-та българския филм Виктория също взе участие на фестивала.
   
През последните години все повече инди филми се добират до големите филмови награди, включително и Оскарите: the Hurt Locker; Whiplash; Still Alice; Wild; Boyhood и др. През 2016 година сред номинираните за "Оскар" са: Стая/Room с 4 номинации;Brooklyn/Бруклин с 3 номинации;  Ex Machina/Бог от Машината с 2 номинации;Ейми/Amy с 1 номинация.
 
Стая е фаворита ми за голямата награда (най-добър филм), а Бри Ларсен е  с най-големи шансове в категорията "главна женска роля". Тя вече взе "Златен глобус" и наградата на критиката и е най-логичния избор и за "Оскар".
    
Стая е продукт на компанията дистрибутор на филми, А24, която е може би най-големия разпространител на инди филми в последните години. Компанията е създадена през 2013 година и още през същата година пуска филма The Spectacular Now с участието на звездите от Дивергенти - Шайлин Удли и Майлс Телър. Следващата година е дори още по-успешна за компанията с филми, като Enemy на Денис Вилньов (Сикарио), Locke с Том Харди, Laggies с Кийра Найтли и Клоуи Грейс Мориц, Under the Skin със Скарлет Йохансон. Настоящата година е може би най- успешна за А24, като освен Стая, под логото на компанията излязоха и Ex Machina; Amy; Dark Places; The End of the Tour.
    
Инди филмите са важни, за развитието на съвременното кино, поради няколко причини. Ами, на първо време са доста по-евтини и риска от провал е по-малък. Така например, Стая е с бюджет от 6 милиона долара (данните за всички филми са в долари) и още преди да спечели всички тези награди, вече е на плюс печалба. Войната е опият е с бюджет от 15 милиона и печалба от над 49 милиона в бокс офисите. Документалнияt филм Amy е с бюджет от 3,4 милиона и вече има печалба от 22 милиона. Ex Machina е с бюджет от 15 милиона и печалба от 36 милиона. Има и провали разбира се, какъвто е примера с A Most Violent Year, в който са инвестирани 20 милиона, а печалбата е под 6 милиона. Съгласете се обаче, че е много по добре да рискуваш с 5-6 милиона, отколкото да вложиш стотици милиони долари и след това филмът да се окаже пълен провал. Не са малко блокбъстърите, който губят десетки милиони. Това са пари, с които могат да се направят един, два, а понякога и три нискобюджетни филми.
     
Друга причина, поради която, лично аз предпочитам тези филми е, че когато се инвестират по-малко средства и няма намеса от продуценти или ако има е съвсем малка,  режисьорите са склонни да рискуват повече, което води до по-оригинални сюжети.
     
Не на последно място, тези филми са начин, много млади таланти да пробият в киното. За много актьори, това са сред първите роли на голям екран: Дженифър Лоуранс, Брит Марлинг, Абигейл Бреслин, Шайлин Удли, Оскар Айзък, Елизабет Олсън, Джуно Темпъл и др. Дебюта на много легендарни режисьори е именно с нискобюджетни, независими филми: Куентин Тарантино, Кристофър Нолан, Спайк Джоунс, братя Коен и др.
   

Инди киното е много полезно за седмото изкуство, като внася свежест и разнообразие в киносалоните. Много от тези филми са качествени продукции, които посещават най-престижните фестивали в света и печелят множество награди. Ето защо, препоръчвам тези филми на всеки, който предпочита да гледа нещо ново и смело пред зрелищните блогбъстъри.

Коментари

Популярни публикации от този блог

Топ 10 филми със зомбита

Сред дивата пустош

Анархизъм и поезия в "Една и съща нощ"